Filmska kolumna ”Sedma umjetnost”: Nimfomanka (prvi dio)

Filmska kolumna ”Sedma umjetnost”: Nimfomanka (prvi dio)

0 63

 nymphomaniacNymphomaniac(Volume I)/2013/drama/122’/r:L.von Trier;gl:S.Skarsgard,C.Gainsbourg

O filmu Nimfomanka se piše da je kontroverzan. A kakav bi film koji se zove Nimfomanka trebao biti nego – kontroverzan! Za njegovog redatelja Larsa von Triera se kaže da je provokativan. A nego kako bi trebalo nazvati redatelja koji snima filmove naziva Antikrist, Melankolija (o depresiji i smaku svijeta) i, najnoviji, Nimfomanka!? Kategorije ‘provokativno’ i ‘kontroverzno’ se lijepe uz ovog filmaša kao sasvim suvišne, jer ne treba napominjati već na prvi pogled očite stvari. Ali ovaj film i njegov redatelj nisu svugdje jednako kontroverzni: što je sredina u kojoj se Nimfomanka prikazuje konzervativnija, film je kontroverzniji, i obratno.

   Ovaj film se može čitati na mnogo načina, ali valja krenuti od onog bazičnog, prizemljenog, zdravo-seljačkog, tj. da je on von Trierovo pričanje priče o Joe(Gainsbourg), nimofomanki koju ozlijeđenu nasred ulice pronalazi intelektualac Seligman(Skarsgard) i kojem ona prepričava svoju seksom i flashbackovima ispunjenu prošlost. Ona spominje svojeg oca (Slater) koji je preminuo u bolnici, povremenu vezu sa biznismenom Jeromeom (LaBeouf), neugodan susret sa ženom (Thurman) jednog od svojih ljubavnika čiju je obitelj uništila… Seligman, kao pravi intelektualac, priču tumači kroz prizmu koja uključuje Bachovu polifoniju, Fibbonacijev niz… Zajednički spoj ovo dvoje na trenutke, usred pravog horora, zna biti i urnebesan. Prvi dio ovog filma prekida se tamo gdje je najzanimljivije. Na kraju se čak dobije i teaser koji gledatelje mami na gledanje nastavka, što sigurno nije bila von Trierova prvotna ideja. Ideja je bila da se film prikaže odjednom u njegovom punom trajanju od pet i po sata. Jedva je bio prihvaćen ovaj obogaljeni kompromis.

   „Da, ja sam nacist“ kroz zafrkanciju je izjavio von Trier na pres konferenciji u Cannesu prije tri godine. Šala nije bila dobro prihvaćena. Uskoro je bio izopćen od skoro svih, izbačen sa festivala i marginaliziran. Usprkos tome počeo je raditi na ovom novom filmu. Kao priprema za film posjetio je neke prave i nimfomanke i glumcima objasnio o čemu se tu radi: „Opisao nam je njihovu patnju i nezadovoljstvo zbog nemogućnosti postizanja zadovoljstva“ priča Charlotte Gainsbourg, glavna glumica, čiju mlađu verziju u prvom dijelu filma igra nepoznata Stacy Martin. Nimfomanija, tj. bolesna nezasitnost seksualne požude u žena, jedan gadan psihološki problem, ovdje je prikazan na podnošljiv način: kamera je izvrsna i kadrovi su prekrasni, te se stječe dojam da bi gotovo svaki kadar mogao biti razvijen u fotografskoj radnji i kao takav tvoriti zasebnu i lijepu cjelinu. Scenarij je prohodan i vibrira životom, lucidnošću i inteligencijom. Jer nitko ne bi htio gledati pet sati nečije borbe sa vlastitim poremećajem ako ta borba nije prikazana lijepo, interesantno i zavodljivo, kako je bila prikazana u Melankoliji, a evo sada i u Nimfomanki. O filmu će se pričati jer uzburkava ustajalu žabokrečinu javnog mnijenja u kojem psihološki problemi poput depresije (Melankolija) i nimfomanije ni ne postoje.

   Jer mora da ima nešto u tom Larsu von Trieru ako glumačka imena sa holivudske A liste (Uma Thurman, Shia LeBeouf, Christian Slater…) pakiraju kofere u sunčanom Los Angelesu te se sele u von Trierove studije situirane u bivšim vojnim barakama u Hvidovreu u Danskoj, daleko od crvenih tepiha, vrhunskih hotela i luksuznih restorana. „On je za mene više jedan skandinavski pisac bajki, poput Hansa Christiana Andersena za odrasle“ rekao je Skarsgard. Ovo implicira da će jedna ovakva teška tema imati sretan završetak. Treba pričekati i provesti još nekoliko sati u von Trierovoj glavi, u drugom nastavku.

Nikola Burčul

SIMILAR ARTICLES

0 87

0 71