Filmska kolumna ”Sedma umjetnost”: Samo ljubavnici preživljavaj

Filmska kolumna ”Sedma umjetnost”: Samo ljubavnici preživljavaj

0 37

only-lovers-left-alive-posterOnly Lovers Left Alive/2013/drama/123’/r:J.Jarmusch;gl:T.Hiddleston,T.Swinton,J.Hurt

O Adamu i Evi, bez jabuke

Za jednog retro tipa, kakav redatelj Jim Jarmusch definitivno je, najbolji način putovanja kroz vrijeme i susretanja sa omiljenim mu ličnostima iz povijesti jest da kao protagoniste svojeg novog filma Samo ljubavnici preživljavaju izgradi jedan vampirski par i pusti ih da besmrtni kakvi već jesu tumaraju stoljećima kroz svijet družeći se sa Byronom i Eddijem Cochraneom i pišući knjigu koja se zove Hamlet. Jer u sadašnjosti baš ništa ne valja. U Detroitu, ‘mrtvom gradu’ u kojem živi Adam, uništena je automobilska industrija po kojoj je grad bio poznat („Ovdje su nekad proizvodili najljepše automobile“); ljude naziva zombijima („Krv je zagađena, a o vodi da i ne govorimo“)… Kroz lik Adama progovara oštar kritičar, nezadovoljan, depresivan, apatičan i suicidalan, koji si sa drvenim metkom za svagda planira probušiti besmrtno srce.

   „Tko želi živjeti zauvijek?“ pjevali su još davno Queenovci, komponirajući glazbu za jedan od Highlandera. Odgovor se čini jednostavnim, ali nije baš tako. Ako pratimo bolju vampirsku prozu ili film (Drakula, Intervju sa vampirom…) izvlači se zaključak da besmrtnost – barem u vampirski hladnom noćnom tijelu – baš i nije neki izbor. Uskoro se većina ne-mrtvih počinje okretati svojoj prošlosti, ili ih počinju mučiti etička pitanja oko ubojstva čovjeka u svrhu prehrane. Ali u sebi imaju i nešto tako prokleto mistično i romantično. Bela Lugosi, kultni glumac koji je mnogo puta glumio vampira, davno je rekao da ako se želi zavesti djevojka, treba je odvesti u kino na film o Drakuli.

   Adam (Hiddleston) i Eva (Swinton) su vampiri koji žive u sadašnjosti. Adam se uopće i ne pokušava uklopiti. On je glazbenik koji živi povučeno u kući u Detroitu gdje sklada veoma popularnu pogrebnu glazbu. Od samo jednog pogleda na njegov glazbeni studio svakom je odmah jasno da se radi o muzeju antiknih glazbala: akustični Gibson iz 1905. (na kakvom je nekad svirao Robert Johnson), Gretsch (na kakvom je svirao Eddie Cochran), sve se snima na osam kanala… Krv nabavlja iz banke krvi, toči ju u visoku čašu za martini i ispija u dražesnom gutljaju. Nema više pokazivanja očnjaka i zabijanja istih u vratove sirotih prolaznika. I vampiri su se modernizirali.

   Eva barem ima iPhone! Sa bowiejevskim jagodicama i heroinskom ispijenošću baca malo svjetla na Adamov mračan svijet. U Jarmuschevoj viziji stječe se dojam da se ovaj dvojac užasno dosađuje. Atmosferu malo pokrene Evina sestra (Wasikovska) koja svojom razmaženošću unosi nemir u inače skladan odnos glavnog para. Glavnog vampira, onog koji je ovdje od kad je sve počelo, tumači veliki John Hurt. Svo troje su izuzetno nostalgični, jedno oko im je vječito usmjereno u retrovizor života. U centru filma su filozofski dijalozi sa Jarmuschevim starim herojima poput Tesle i Kopernika.  U svemu tome novi Jarmuschev film je i malčicu pretenciozan jer ne ostavlja gotovo nikakvog mjesta dijalogu, već je sve jedan tvrdi stav da je nekad bilo bolje a što idemo dalje može biti samo gore.

   Najbolji dijelovi filma jesu prikaz Adamovog glazbenog studija i turistička vožnja Detroitom prilikom koje Adam upoznaje Evu sa znamenitostima grada iz čijeg su se sumornog asfalta izdigli bendovi poput The Stoogesa i The White Stripesa. U jednom trenutku on zaustavlja auto i pokazuje svojoj stoljetnoj ljubavnici malenu drvenu neuglednu dvokatnicu.

Vidiš, ovdje je odrastao Jack White“ kaže on.

Ah, mali Jack White“ odgovori ona sa osmjehom na licu.

Da, takvi kadrovi i gledateljima izmame osmijeh na lice.